Reacties

Spanning, angst en ‚Äėde lat te hoog‚Äô april 2018

Ouders:
Onze dochter kampte met spanning en angst rondom school. Ze is iemand die de lat hoog legt voor zichzelf. Ze ziet en hoort alles en voelde zich verantwoordelijk voor gedrag van anderen in de klas. Daarbij kwam dat ze fysiek en mentaal gepest werd door een klasgenootje. Jitske zag direct wie zij √©cht was als persoon en wat haar in de weg stond om zichzelf te kunnen zijn. Direct vanaf het begin hadden we een goede ‚Äėklik‚Äô.Eerst hebben we aan de angst en het verdriet van het pesten gewerkt. We zijn ook naar een andere school gegaan en dit gaf haar letterlijk de ruimte om ‚Äėuit de situatie‚Äô te komen.

Jitske ziet als professional heel goed alle facetten die meespelen. Ze pakte ze stuk voor stuk aan, maar wel op een tempo wat onze dochter aan kon. Ze voelde precies aan wat ze nodig had. Hierdoor kwam er steeds meer ruimte. Angst verdween, spanning nam af en er kwam ruimte om te ontspannen, plezier te maken, te groeien en te leren om jezelf te zijn. De begeleiding bij Jitske zijn voor ons allemaal een cadeau geweest.

 

Dochter (7jr): Ik vond het heel erg leuk bij Jitske. We deden altijd leuke spelletjes en knutselen. Ik ben niet meer bang en verdrietig en ik ben van binnen nu sterk en dat wilde ik graag leren.

 

 

Onzeker meisje 8 jaar uit Leeuwarden:

Voor: Gespannen, zenuwachtig en onzeker.
Na: Rustig, eerlijk en vrolijk.

 

Buikpijn
Wij zijn bij Jitske terecht gekomen omdat onze zoon Ruben (8) niet meer met plezier naar school ging. Hij had het gevoel dat hij gepest werd en dat gaf spanning in de vorm van veel buikpijn. In overleg met zijn juf hebben we Jitske om hulp gevraagd. Door middel van spelletjes, oefeningen met kaartjes, het naspelen van situaties en een planbord kreeg Ruben grip op de situatie. Ruben leerde dat het ‚Äėpesten‚Äô niet tegen hem persoonlijk was maar dat het bepaald gedrag was van anderen wat hem stoorde in zijn werk. Hij leerde zijn eigen ruimte af te bakenen en als iemand te dichtbij kwam om dat te zeggen. Door alle gesprekken en opdrachten/oefeningen zag je Ruben vooruitgaan. Hij kreeg weer plezier in school en de buikpijn was nagenoeg weg.

—————————————————————————-
Begrijpend lezen en zelfvertrouwen
We kwamen met onze dochter van negen binnen bijJitske met de vraag of ze haar konnhelpen met begrijpend lezen. Al snel kwam Jitske erachter dat het zelfvertrouwen van onze dochter in deze situaties niet altijd even grootbis. Wat mij als ouder verbaasde is de manier van doorvragen van Jitske en de openheid en gemakkelijkheid waarmee onze dochter een antwoord gaf op haar vragen. Het lijkt zo simpel, maar het is een ware kunst om de goeee vragen te stellen en tips en handvaten te geven waar onze dochter zelf mee aan de slag is gegaan. Niet alleen over school heeft Jitske haar advies gegeven,  zoals begrijpend lezen maar ook over haar spreekbeurt. Daarnaast heeft ze ook in de sport gekeken hoe ze haar eigen prestatie kan beinvloeden.
Het is voor onze dochter en als ouder heel goed geweest om met een andere blik zaken te benaderen.
Jitske staat altijd open voor zaken waar je als kind of als ouder op dat moment tegen aanloopt.
Ze is zeer flexibel en wil altijd meedenken!

————————————————————————————————————————————-

Driftbuien/boos:
Onze kleuterzoon heeft weleens een boze bui en soms lukt het niet om naar de juf te luisteren. Dat is lastig voor een juf van een klas met bijna 30 kinderen. We kwamen bij Jitske terecht. Een doortastende, kundige en betrokken coach. Ze weet hoe jongens in elkaar steken, wat werkt en hoe kinderen zich ontwikkelen. Ook geeft ze een luisterend oor aan ons als ouders. Je begint toch te twijfelen. Doen we het wel goed? Is er iets meer aan de hand misschien?
Jitske bedankt voor je betrokkenheid, je respectvolle manier van omgang en je liefde voor kinderen! Wij zullen je zeker aanraden in ons netwerk.
Groet van fam. de Jong

——————————————————————————————————————————————————–

Cito:
Onze dochter was altijd ontzettend zenuwachtig voor de Cito toetsen, ze sliep slecht, werd stiller en stiller en kon zich niet meer goed concentreren. Bij Jitske heeft ze geleerd om weer in haar zelf te geloven. Je doet je best! Ze hebben veel spelletjes gedaan en rollenspellen zodat ze steeds meer inzicht kreeg in haar eigen gedrag. Het gedrag is in positieve zin veranderd, er kwam een gezonde spanning voor de Cito terug waardoor ze beter ging scoren. We hebben Jitske leren kennen als iemand met veel mensenkennis. Ze had heel vlot door hoe ze met onze dochter moest omgaan.

——————————————————————————————————————

Ouders jongen 7 jaar: De kindercoach sessies zijn een cadeautje voor ons kind, waar hij zijn leven lang mee verder kan!

—————————————————————————————————————-

Situatie: Zelfvertrouwen. Ik ben bij Jitske geweest omdat ik heel weinig zelfvertrouwen had. Ik deed altijd wat anderen van mij verwachten en zei nooit eerlijk wat ik echt vond.  Thuis was ik dan vaak boos of verdrietig. Ik zit nu in groep 8 en wil voordat ik naar de middelbare school ga, meer in mezelf vertrouwen. Jitske is heel lief, aardig en soms heel grappig. Jitske heeft mij geleerd wat ik zelf wil. Dus niet denken aan anderen maar aan mezelf. Ik moest vaak oefeningen doen en kreeg kaartjes mee naar huis die mij hielpen om met moeilijke situaties om te gaan op school. Als iemand iets deed wat ik niet leuk vond, leerde ik om te zeggen dat ik dat niet leuk vond. Ook leerde ik eerlijk zeggen of ik wel of niet met iemand wilde spelen. Ik ging dat stevig staan en keek dat meisje of die jongen aan. Het gaat nu veel beter met mij. Ik ben weer blij en ga met plezier naar school.

—————————————————————————————————————–

Situatie: Plannen en leren
Ik zit in de eerste klas en vind het moeilijk om mijn huiswerk in te plannen, samenvattingen te maken en te leren. Ik heb samen met Jitske het Ik leer anders werkboek doorgewerkt. Zo kwam ik er achter dat ik een motivatie probleem had en dat ik voor het inplannen van huiswerk en toetsen een agenda moest aanschaffen. Ik stond eerst 5 onvoldoendes. Qua niveau kon ik het makkelijk. Ik ga nu met 1 onvoldoende naar de 2e klas. Ik weet nu dat ik thuis weinig hoef te doen, als ik oplet tijdens de les, dat ik alleen moet zitten als ik leer, dat ik na 20 minuten even op de ipad ga om een spel te doen en daarna weer ga even ga leren. Ook heb ik muziek op de achtergrond omdat ik het anders te stil vind. Het inplannen van huiswerk en wanneer ik moet leren kan ik nu ook zelf. Ik weet nu hoelang ik ongeveer nodig heb. Het heeft mij veel vertrouwen gegeven. Ik ben blij dat ik nu nog maar 1 onvoldoende heb.

————————————————————————————————

Situatie: Zelfvertrouwen/ voor jezelf op komen.

Onze dochter heeft weinig zelfvertrouwen en denkt als snel dat ze gepest wordt. Hiervoor hebben we Jitske gevraagd om met ons mee te denken. De eerste keer deden we het kwaliteitenspel. Wat gaat er wel goed? Wat kan ik WEL? Door dit spel kwamen we de eerste keer positief en enthousiast bij Jitske vandaan. De tweede keer gingen we oefenen op matjes. Situaties die zich thuis en op school voordeden werden nagespeeld op matjes. Voorbeeld: Ons dochter zegt tegen ons: Mem ik denk dat ze mij pesten, ze keken mij zo raar aan en volgens mij begonnen ze over mij te praten. Wij als ouders zeiden dan:” Nee dat is niet zo, want je hebt het niet gehoord en als ze dit wel gaan doen, dan gaan wij erheen”. Dit bleek niet het gewenste antwoord…ons dochter was nog niet gerust gesteld. Jitske speelde deze situatie na met onze dochter en zei: Waarom denk je dat ze je pesten? Wat heb je gedaan toen ze naar je keken? Heb je gevraagd wat ze zeiden? Wat zou je de volgende keer kunnen doen? Is de situatie zo goed opgelost door de actie die je ondernomen hebt? Geeft het je een goed gevoel of juist niet? Wat kun je de volgende keer doen of zeggen? Hoe ga je dan staan en kijken? Hierdoor leerde onze dochter zichzelf beter kennen en vervolgens zelf oplossingen bedenken. Wij als ouders weten nu dat we met haar mee moeten denken, vragen moeten stellen en haar vervolgens de situatie zelf moeten laten oplossen. We denken met haar mee en geven haar advies zodat ze weet dat we achter haar staan. Dit geeft haar veel vertrouwen. Door vragen te stellen krijgt ze veel meer inzicht en heeft ze bewuster leren handelen. Samen met Jitske hebben we nog een stoplicht gemaakt. Groen denken! Positief denken! Als je voor een groen stoplicht staat mag je doorrijden. Zo werkt het ook met je gedachten. Met groene gedachten kom je verder. Rode gedachten (negatieve gedachten als; ze pesten mij, ik kan het niet) zorgen ervoor dat je net als bij een stoplicht niet mag doorrijden. ¬†Door Jitske hebben we ontzettend veel nieuwe inzichten gekregen en gaat onze dochter weer met plezier en met veel meer zelfvertrouwen naar school.

——————————————————————————————————

Situatie: Begrijp lezen

Sinds een paar maanden kom ik bij Jitske voor extra begrijpend lezen begeleiding. Het lukt me niet om de teksten goed te lezen en te onthouden. Het is veel te lang. Jitske leert mij om eerst de titel te lezen en daarna eerst de vraag te lezen. Ze leert mij allemaal trucjes en we kijken samen na. Ik kan het nu veel beter. Ook leert Jitske mij dat ik het wel kan. Ik ben nu niet meer onzeker.

——————————————————————————————————-

Situatie: Zelfvertouwen/pesten
Reactie van Cilke:

Ik ging naar Jitske omdat ik meer zelfvertrouwen nodig had en omdat ik gepest werd op school. Toen ik bij Jitske kwam wist ik niet hoe ze mij hiermee kon helpen. Jitske stelde eerst een paar vragen aan mij en mijn moeder en zo bleek dat Jitske mij wel kon helpen. Hier was ik erg blij mee. Bij de volgende bezoeken deden we rollenspellen,
het stoplicht, het groene touw en keken we naar waar ik goed in was. Beetje bij beetje hielp het allemaal, en nu
kan ik er goed mee omgaan en heb ik meer zelfvertrouwen. Ik vond het erg leuk bij Jitske en vind het jammer dat we nu niet meer naar haar toegaan.

 

Reactie van Mem:

Doordat Cilke erg gevoelig is en sterk reageert op reacties van andere kinderen, werd ze veel gepest door een aantal kinderen uit haar klas.  Met als gevolg weinig zelfvertrouwen en angstig zijn. Na het eerste telefoongesprek met Jitske
zijn Cilke en ik een aantal keren bij Jitske geweest. Het voelde meteen goed en vertrouwd.Cilke leerde inzien hoe te handelen in bepaalde situaties door opdrachten thuis met ons en op school te doen.
Je kon zien dat ze hierdoor groeide en het zelfvertrouwen toenam. We hebben veel van Jitske geleerd en
handvaten meegekregen hoe te handelen in bepaalde situaties.

——————————————————————————————————————-
Situatie: Begrijpend lezen

Voor onze dochter was het begrijpend lezen een lastig onderdeel vanaf groep 4.
Toen ze in groep 7 totaal uitviel hebben we Jitske ingeschakeld. Het bleek dat ze bij het zien een lange (cito) tekst de moed al verloor (ze kan niet heel snel lezen) waardoor ze niet eens aan de tekst begon en daarom maar wat gokte. Van Jitske heeft ze geleerd om eerst de titel te lezen en vervolgens de 1e vraag. Dit antwoord opzoeken in de tekst en vervolgens naar vraag 2 gaan. (i.p.v. eerst de tekst lezen, vervolgens de vraag lezen om deze dan vervolgens weer op te zoeken omdat ze het alweer vergeten was)
Ze vraagt zich nu af bij een vraag: Wat willen ze weten? Onderstrepen en vervolgens opzoeken in de tekst.
Onze dochter kan nu in de helft van de tijd de vragen maken en maakt doordat er meer motivatie is veel minder fouten. Wat ze weet het wel!
Haar score ging meteen omhoog.

———————————————————————————————————————

Situatie: Gepest worden
Naar Jitske toe vond ik best nog al spannend en ik was¬† nogal verlegen, dus ik durfde niks te zeggen. Daarna kwam ik vrolijk bij haar we deden spelletjes zoals op een matje staan en ik moest dan zeggen hoe ik deed. Jitske leerde mij om anders te reageren. Ze gaf ook tips voor mijn ouders en tips voor mij. Ik kreeg ook een weekplanner daar op kon ik zetten hoe ik me voelde, dan pak je een stickertje van de achterkant en plakte het op en als je je goed voelt zet je er een smiley in met een blij gezichtje. Ik ging op school vertellen hoe ik me voelde en wat een kindercoats is, dat was best eng, maar ik heb het toch gedaan. Ik hoef niet meer zo vaak naar Jitske toe wand ze heeft mij heel goed geholpen hier door voel ik me veel beter dan eerst. Ik vind Jitske heel erg lief en aardig‚ėļ

groetjes Maud.

———————————————————————————————————————-

Situatie: Moeite met rekenen

Van Jitske leer ik allemaal trucjes voor rekenen. Ook legt ze mij heel goed uit hoe ik beter kan rekenen. Ik krijg nu veel meer zelfvertrouwen omdat ik het toch beter kan dan dat ik dacht.
Jitske blijft mij helpen.

———————————————————————————————————————-

Situatie: Snel boos en niet begrepen worden

‚ÄúNaar juf Jitske toe was best wel een beetje spannend, maar het viel ook wel mee. Juf jitske was erg lief voor mij en ze luistert ook zo goed en de warme chocolademelk vond ik erg lekker‚ÄĚ aldus Wietse. Juf Jitske heeft goed gekeken naar de hulpvraag. Snel boos en driftig, ruzie maken en niet begrepen voelen waren de problemen. Door de consulten en handvatten voor thuis, zijn we nu weer op de goede weg. Structuur en duidelijkheid is waar wij mee geholpen zijn. Planbord, hoe reageer je in bepaalde situaties, wat ik je eigen aandeel? enz..
Er zijn duidelijke veranderingen zichtbaar geworden. Met de adviezen van juf Jitske kunnen wij de goede kant op. Bedankt juf Jitske en ga zo door, dat er nog maar veel kindjes geholpen mogen worden door jou! Een high 5 uit Sexbierum.
———————————————————————————————————-

Situatie: Omgaan met mijn gevoel

Van Jitske heb geleerd om hoe ik kan omgaan met mijn gevoel. Ik sloot me af voor het gevoel dat pesters me gegeven hebben. Inmiddels heb ik niet meer met de pesters te maken, maar toch ging het niet goed met mij. Langzaam leerde ik Jitske vertrouwen waardoor ik alles durfde te vertellen. Ik ga nu beter mijn gevoel uiten en heb geleerd om steviger in mijn schoenen te staan.

———————————————————————————————————-

Situatie: Zelfvertrouwen

Ik vond het heel leuk om bij Jitske te komen. Want ik vond de spelletjes die jij met mij speelde heel leuk. Ook omdat ik er veel van geleerd heb. Door de spelletjes begreep ik het goed allemaal. En ik vind dat je heeeeeelllll aardig bent tegen mij, maar ook bij mijn zus doe je heel lief. ūüôā

Ik heb veel van je geleerd omdat je me veel geholpen hebt met mijn problemen. En het was erg fijn om over de problemen te praten. En ik heb geleerd dat ik anders moet reageren op mijn zusje zodat het gezelliger is in huis.

Bedankt voor je hulp!

Groetjes Ilse
————————————————————————————————————

Reactie beelddenker

Wij zijn nu een aantal keren bij Jitske geweest en er werd gelijk de eerste keer al een hoop duidelijk over Jurre zijn denkwijze.
Jurre voelde zich meteen op zijn gemak toen hij te horen kreeg dat jij hem wilde helpen en hij niet hoefde te werken…..

Ook zei hij de eerste keer op terugweg;’ik vind Jitske lief’!
Dit voelde voor ons als ouders er goed, die klik is denken wij erg belangrijk.

 

Op een hele natuurlijke en geduldige manier is Jitske er achter gekomen hoe het werkt in Jurre zijn hoofd!
Bijvoorbeeld toen Jurre vertelde hoe hij een rekensom uit rekende. Jitske gaf hem pen en papier en hij begon te tekenen. (hij telt met stippen zoals op een dobbelsteen…)
Of het moment dat Jurre vertelde dat zijn hoofd net een wolk is…soms is de wolk klein en mooi en zijn de letters goed te vinden maar soms is mijn hoofd een grote wolk en kan hij de letters niet meer terug vinden.
Dit zijn zulke mooie dingen om te weten wat er in zijn hoofd allemaal afspeelt!

 

Jitske geeft handvaten zodat er weer orde is in zijn hoofd.
We zijn op de goeie weg en gaan hier op school maar ook thuis mee verder!

Methode: Ik leer anders

 

Ik vond het heel erg leuk bij jou, omdat ik bij jou mocht spelen en knutselen!! En je hebt een heel leuk vriendje, Tip. Hij heeft zelfs bij mij gelogeerd en is mee geweest naar zwemles. Ik ben samen met mijn moeder bij jou geweest, omdat ik soms heel boos kon worden. Ik wist zelf ook niet waarom, ik zo boos werd. Ik wilde er ook niet over praten. Bij jou heb ik geleerd om mijn boosheid te benoemen en een cijfer te geven, hoe boos ik ben. Samen hebben we ook een meter gemaakt, waarop ik aan kan geven hoe boos ik ben. Ik kan nu ook vertellen, wanneer ik boos ben. En waarom ik boos ben. Mijn boze buien zijn eigenlijk helemaal over, natuurlijk ben ik nog wel eens boos, maar gelukkig is dat zo weer over. Geef je Tip een dikke knuffel van mij?

Als moeder heb ik  geleerd, om heel duidelijk te zijn! Van te voren vertellen, wat er gaat gebeuren. Ik stond er niet altijd bij stil, dat bepaalde situaties voor een kind heel spannend kunnen zijn…. Toen we bij jou kwamen, was er niet te praten over zijn boosheid. En nu vertelt hij uit zich zelf, als hij boos is geweest en waarom. Dit is heel goed voor zijn zelfvertrouwen!! Als we weer tegen iets aan lopen, waar ik hulp en advies bij kan gebruiken, dan komen we zeker terug!

—————————————————————————————————————————-

Ik ben samen met mijn moeder 6 keer bij jou geweest omdat ik in beelden denk, Jij hebt mij en mijn vader en moeder geleerd hoe ik de letters wel beter kan onthouden. We werken nu altijd met het ik leer anders werkboek. In de klas gaat het nu ook weer veel beter. Ik ken nu al heel veel letters. Ik ben nu niet boos meer. Iedereen begrijpt mij nu beter. Ik vond het altijd heel gezellig en ik vond je heel lief.

——————————————————————————————————————————

Iedere keer keek onze Jens weer uit om naar Dronrijp te gaan naar Juf Jitske, dit is al heel erg positief voor een jongetje van 8 jaar die al zijn hele leven een achterstand heeft in taal en dus moeilijk leert op school.
Via via krijgen we de tip om eens naar Kindercoach Jitske Arendz te gaan en de klik tussen Juf Jitske en Jens/ouders is ook direct aanwezig na een paar testjes komen we al snel tot de conclusie dat Jens een beelddenker is. Het verklaart ineens heel erg veel en is ook een enorme opluchting voor ons maar zeer zeker ook  voor Jens. We gaan dan ook direct aan de slag met het opruimen van de bende in Jens zijn hoofd, hij slaat alles er met de moker uit. En daarna begint hij met het opnieuw inrichten van zijn hoofd in 4 kamers een kamer voor cijfers, letters, leuke dingen en niet leuke dingen. Zelf verbaas ik me erover hoe hij dit oppakt zonder dat hij denkt wat voor onzin is dit. We gaan met spelling aan de slag en het werkt echt. Klok kijken gaat ook ineens erg goed en met het werken van een planbord krijgt Jens alles overzichtelijker. Op Jens zijn school pakt zijn eigen Juf het ook erg goed op. Wij zijn dus erg positief over de methode Ik Leer Anders en proberen alles op deze manier aan te leren.
Bedankt Juf Jitske voor alle hulp en adviezen, we proberen het nu zelf maar zullen bij problemen  of vragen zeker jou hulp weer inschakelen.

——————————————————————————————————————————

Kindercoach Jitske heet bij ons juf Jitske, want ze heeft in groep 3 les gegeven aan Simon. Toen zagen we al snel verschijnselen van dyslexie.
Dit is vorig jaar dan ook vastgesteld. Maar dan, wat ga je dan doen, als school, als ouders etc. Zo kwamen we Jitske weer tegen en die adviseerde ons
om op de site te kijken ‘ik leer anders’. Dat was wel even een gewaarwording, zoveel herkenbare dingen. Een afspraak was snel gemaakt en
voor Simon een leuk weerzien met z’n juf. ¬†Als juf kende we haar als een gevoels juf, Jitske begrijpt karakters en als je karakters begrijpt dan kun je
iemand iets leren. (op zijn of haar manier)

En inderdaad Simon denkt dus voornamelijk in beelden. De oefeningen zijn voor iedereen begrijpelijk zodat je er thuis ook mee bezig kunt. De school
is ook enthousiast en zo helpen we Simon allemaal. Simon slaat de woorden nu visueel op in zijn hoofd zodat hij de woorden kan onthouden. Simon leert ons dat je dus ook op een andere manier iets kunt leren.
Als ze ons nu vragen wat Simon heeft, zeggen we ook niet dat ie dyslexie heeft maar :  IK LEER ANDERS !!

 

Het was wel heel leuk bij Jitske

Je kan goed met haar lachen

En het is nooit stom

 

Ouder:

Jitske stelde vast dat onze dochter Jitske in beelden denkt en dat je het schrijven van woorden dan op een andere manier dient te leren. Dat gaan we de komende tijd proberen op de ik leer anders manier. Jitske heeft deze manier van leren een aantal keren geoefend en vervolgens uitgelegd zodat we zelf verder kunnen. Ook liet ze onze Jitske door een spel zelf oplossingen aandragen om zich beter te kunnen concentreren in de klas. Deze handreikingen worden op school besproken.

 

 

—————————————————————————————————————————-

 

Bij jou heb ik geleerd als volwassene hoe ik grenzen kan aangeven en altijd moet reflecteren als ik het even niet meer weet. Hoe wil ik het zelf? Wat is mijn aandeel in deze situatie geweest? Doordat ik even naar mezelf kijk krijg ik veel meer rust en kan ik de handelingen beter begrijpen. Ook heb je mij geleerd om in oplossingen te denken. Het probleem is er al… Dan kun je 2 dingen doen…In het probleem blijven hangen of een oplossing zoeken. Dit heb ik mezelf nog niet helemaal eigen gemaakt maar ik ben me er wel van bewust. Dat is de eerste stap. Je bent heel duidelijk, vertrouwd en geeft hele bruikbare adviezen die meteen toepasbaar zijn. Bedankt!

——————————————————————————————————————————

Wij vinden dat jij een ontzettend fijne, positieve en actieve houding hebt, die heel goed werkt bij kinderen en vooral bij onze Jilles. Hij voelde zich gelijk op zijn gemak bij je, en dat heeft hij echt niet met veel mensen.

Wij zijn bij je gekomen omdat Jilles een laag zelfbeeld heeft en soms een negatieve houding,  dan de gemakkelijke uitweg kiest door dingen niet te proberen. Daar zijn we de eerste 2 keren bij jou mee bezig geweest. Je pakt dat op een speelse manier aan zodat Jilles erg veel plezier in de opdrachten had. Jij hebt hem echt wel doen in zien dat er heel veel dingen zijn die hij heel goed kan. We haken hier nog heel regelmatig op in thuis, dat werkt prima. Ook de thuiswerk opdrachten werken daarbij goed, dan sta je er iedere dag samen even bij stil. We gebruiken het schrift nog om leuke dingen in te schrijven zodat we het positieve benadrukken, ipv wat hij niet kan of niet heeft. Zijn zelfvertrouwen is hierdoor wel al iets beter geworden volgens ons. En we blijven hier natuurlijk mee bezig thuis. Verder hebben we eenvoudige tips van je gekregen om voor Jilles het dagritme en regels, waar hij nogal moeite mee heeft, wat draaglijker te maken. Dat zorgt er voor dat er minder strijd is om alledaagse regeltjes in huis.

 

Zelf hebben we van jou geleerd dat we best een actievere houding mogen innemen als het om bijvoorbeeld Jilles school gaat. Wij hadden daarin wat een afwachtende houding en dat je kinderen deze afwachtende houding over nemen. Als je hen laat zien dat voor jezelf opkomen oké is, zullen zij dat later ook makkelijker doen. Klinkt simpel, maar toch wel even een eye opener voor ons.

Als ouders konden wij goed ons verhaal bij jou kwijt, het is gemakkelijk om met je te praten. Je bent oplossingsgericht en brengt dat over op anderen!

We vonden het heel fijn dat je ons geholpen hebt, en zullen zeker niet aarzelen om weer eens je hulp in te schakelen.

Ouders

—————————————————————————————————————————

Jilles reactie (man van weinig woorden)

“Ik vond het heel erg leuk bij Jitske! Het leukste was het maken van het schilderij van Tip, “van proberen kun je leren”. Ik heb geleerd dat ik best heel veel dingen goed kan. Ik hoop dat ik snel weer eens bij Jitske kom.”

—————————————————————————————————————————-

 

Hoi, ik ben Mare en ik ben 12 jaar.

Jitske helpt me met rekenen maar ze helpt me ook nog met andere dingen.

Ik was heel lang onzeker en ik dacht altijd dat ik het niet kon, maar Jitske heeft me geholpen om mij meer zelfvertrouwen te geven door spelletjes te spelen zodat ik meer zelfvertrouwen kreeg. Ik had een havo score op mijn cito eindtoets en ik was heel erg blij! Tot dat de echte grafieken tevoorschijn kwamen, en daar stond op dat ik havoniet kan doen, ik vond het zo erg, ik moet naar TL. En toen¬†had ik¬†bijles van Jitske en ik heb het haar verteld, en toen ging ze met mij een spel spelen en dat was het ketting spel. Ze zei: ”wat voor cijfer geef je jezelf nu?”. ik gaf mezelf dus een 3 en toen moest ik 7 dingen verzinnen (dan kwam ik op de 10)¬†dat mij zou helpen om naar de havo te gaan. En het is gelukt, ik voel me nu veel beter en ik heb veel meer zelfvertrouwen. Ik denk nu dat het ook wel handig is dat ik eerst naar TL ga want dan kan ik de klas goed leren kennen.

Groetjes Mare

————————————————————————————————————————–

Situatie: Concentratie problemen

Mijn naam is Ilse en ik doe groep 3 voor de tweede keer.
Ik heb moeite om me te concentreren op school.
Het gaat dit jaar een stuk beter maar ik best nog wel onzeker
over mijn kunnen. Daarom ben ik twee keer samen met mijn moeder
bij Jitske geweest.
Ze gaf mij tips voor rekenen, we hebben zelfvertrouwen spelletjes gedaan
en Jitske luisterde heel goed naar mij, en dat was
fijn.
Als ik straks in groep 4 wel moeite krijg om het bij te benen,dan
helpt ze me weer.
Dan hoef ik daar nu niet over in te zitten.
Mijn heit en mem vinden het fijn dat ze samen met juf en Jitske mij
zo goed kunnen begeleiden omdat ze op onze school komt en zelf ook juf is
geweest.

IK VOELDE ME OP MIJN GEMAK EN WEET DAT IK HET KAN!
Ilse.